| Що е то ,скейт@
В началото, карането на скейт беше нещо лесно...
С нищо повече от дъска с колелца от кънки, уличните сърфисти от 30-те, 40-те и 50-те години на ХХ век са имали проста задача: да намерят някой хълм и да се спуснат по него. Главната цел била просто да се задържат на дъската и да избягват препятствия. Имайки предвид скромните способности на скейта по това време, както и лошия терен, това не било никак лесно. В днешни дни, благодарение на подобрения в дизайна и материалите, скейтбордистите имат много по-големи възможности.
В шеметна летяща акробатика, скейтъри прескачат и се пързалят по препятствия, правейки флипове и завои с все по-голяма сложност. За наблюдатели и начинаещи е трудно да проследят всички движения, и невъзможно да намерят отговор на въпроса - "Как по дяволите правят товаω" Съвременните скейтбордисти сякаш опровергават законите на физиката, и сякаш не съществува граница в това, което могат да направят.
История на скейта
Скейтът има богата история, която започва доста по-рано отколко повечето хора си мислят. Първите скейтове приличали по-скоро на лагерници и били изобретени още през 1900 г. Тe представлявали колела от кънки, заковани на дъски. Някои даже имали прикрепени щайги в които се седяло. През следващите пет десетилетия щайгата изчезнала, и скейтът започнал да става такъв, какъвто го познаваме днес.
През петдесетте години били направени модификации на машинките, което направило скейта много по-маневрен. По това време сърфингът станал изключително популярен, и хората започнали да го свързват със скейта. През 1959 г. бил продаден първият Roller Derby Skateboard с глинени колелца.
Към 1960 г. се появяват страшно много последователи на скейта, които се увеличават многократно, след като издателят на Сърф Магазийн, Лари Стивънсън, започва активно да рекламира този нов спорт. Неговата фирма Махака прави първите професионални скейтове и формира отбор през 1963 г.
Първото състезание по скейт е проведено в основното училище в Ермоса, Калифорния, през 1963 г. През 1964 г. сърф легендата Хоби Алтер се съюзява с компанията за сокове Вита Пакт и започва производството на Хоби Скейтбордс. Докато повечето скейтъри карат по улици и тротоари, няколко смелчаги решават да се пробват в празни басейни. През 1965 г. международни състезания, филми и списания издигат скейта до нови невиждани висоти. За три години са продадени над 50
милиона дъски, но изведнъж през есента на 1965 г. скейтът изчезва.
Този първи срив на скейта е резултат от некачествена продукция, прекалено много "изобретателност", както и обществено недоволство от безотговорното каране. Компаниите били толкова заети с производството на нови и нови скейтове, че не правели никакви нововъведения. Някои фирми правели нови колелца с по-добро сцепление, но повечето били от глина. Това правело карането много опасно и скейтърите падали навсякъде. След много злополуки и няколко смъртни случая, скейтът бил забранен.
През следващите осем години, скейтъри имало само в Санта Моника, Калифорния. По това време Лари Стивънсън изобретил киктейла и се опитал да възроди скейта, но без особен успех.
През 1970 г. сърфист на име Франк Назуърти посетил свой приятел във фирма за пластмаси в Пърсевил, Вирджиния. Там се произвеждали уретанови колелца за кънки. Франк разработил нов тип уретанови колелца. Както се очаквало, те нямали нищо общо с глинените. Франк рекламирал своето изобретение в Сан Диего. Първоначално срещнал голяма съпротива, но постепенно в Калифорния скейтът бил преоткрит.
В началото на 1973 г. колелцата "Кадилак" осигурили нов бум на скейта. Производители като Bennet и Tracker започнали да правят машинки специално за скейт. Появили се много нови фирми за дъски и пазарът бил залят от идеи и продукти. Скейтбордър Магазийн влиза отново в тираж. Брус Лоуган, Ръс Хоуел, Стейси Пералта, Том Симс и Грег Уивър стават главни фигури в скейт индустрията.
Първият скейтпарк е построен във Флорида през 1976 г. и е последван от стотици други в цяла Северна Америка. Карането на рампа изместило фристайла. Дъските за скейт станали по-дълги с 6 см. Това увеличение в дължината направило скейта много по-стабилен на вертикални повърхности. Известни скейтбордисти са Тони Алва, Джей Адамс, Том "Уали" Иноуе. Уес Хампстън и Джим Мюир направили първите изрисувани дъски под марката Dog Town.
През 1978 г., Алан Гелфанд измислил оли-то. Скейтъри пренесли триковете от рампата на равното. Скейт културата се омешала с пънк и с ню уейв. Благодарение на Върнон Кортланд по дъските започнали да се появяват черепи.
Карането в басейни станало много популярно. Благодарение на новите технологии, скейтърите летели все по-високо. Но поради проблеми със скъпите застраховки, скейтпаркове фалирали. Към края на осемдесетте скейтът пак изчезнал - с появата на BMX, много хора изоставили спорта. Останали съвсем малко скейтъри, които продължили да карат по басейни и саморъчно направени рампи.
Trasher Magazine излиза през 1986 г., като се опитва да достигне верните почитатели на скейта. По състезанията няма хора, а и наградите са нищожни. През 1982 г. Тони Хоук печели първото си състезание в Дел Мар Скейт Ранч. В следващите години производители като Santa Cruz, Powell Perata ,Tracker, както и Transworld Skateboarding отново започват да печелят.
Към 1984 г. на мода е карането на рампа, както и стрийтстайлът. Първият филм с трикове на Bones Brigade добива огромна популярност. На рампата шампиони стават Тони Хоук, Кристиан Хосои, Ланс Моунтън и Нийл Блендър. В стрийт скейта Марк Гонзалес, Натас Каупас и Томи Гереро издигат оли-то до нови висоти. Родни Мулен доминира във фрийстайлът.
В средата и към края на осемдесетте има три основни фирми за скейт - Powell Peralta, Vision/Sims и Santa Cruz. Някои скейтъри печелят по $10,000 на месец. Националната Скейтборд Асоциация (NSA),чиито председател е Франк Хоук, организира състезания в Северна Америка и по целия свят. Кецовете на Airwalk, Vans и Vision, както и скейтърските дрехи, добиват огромна популярност.
Постепенно карането на рампа е изместено от стрийтстайла. Няколко про-скейтъри основават собствени компании за скейт. Един от първите е Стийв Роко, собственик на World Industries. С раждането на ню-скул скейтбординг, всичко се променя. Фокусът се прехвърля към правенето на трикове.
Световната рецесия през 1991г. бележи нов спад в популярността на скейта и много компании фалират. Повтарят се събития от минали години. Скейт списанието Big Brother излиза от 1992 г. и към 1995 г. скейтът пак е популярен, благодарение на Екстремните Игри на ESPN 2 (X-Games). Производителите на кецове започват отново да печелят. Появяват се нови компании с различни идеи и собствено отношение. Това е четвъртото завръщане на скейта.
В края на деветдесетте скейтът си остава стрийтстайл и индустрията е запълнена от безброй производители. В много от случаите професионални скейтъри разработват свои продукти в свои фирми. Лонгбордингът се преоткрива и спускането със скейт вече се нарича стрийт люж. Благодарение на промяна в законодателството, в Калифорния отново се строят скейт паркове.
През последните 40 години скейтът имаше своите добри и лоши моменти. Лоша продукция, проблеми с безопасността, високи застраховките и рецесии допринесят за редица спадове в популярността. Скейтът вероятно никога няма да изчезне напълно, просто защото е един толкова приятен спорт.
Анатомия
Компоненти
Важно е да сме внимателни, ако искаме да направим добър избор при закупуването на нова екипировка. Скейтът е направен от няколко различни компонента. Техните технически характеристики са различни, съобразени с терена и стила на каране. По-долу са изброени частите на един скейт:
Дъска - направена от пресовани и ламинирани пластове шперплат, извити в краищата за по-голяма функционалност. Има разнообразни по размер и форма дъски. Горната част е облепена с шкурка, за по-добро сцепление с обувките.
Машинки - те са излети от метал и се завинтват към дъската. Колелцата са прикрепени към тях. Машинките се използват за завиване и грайндове, като могат да се нагласят за различни скорости и градуси.
Колелца - направени на уретанова основа, те са здрави и с голямо сцепление. Има различни видове колелца за различните стилове. От характеристиките им зависи качественото, функционално и безопасно каране.За всяко колелце има по два лагера и разделител. Колелцата се прикрепят към колесарите (главната ос).
Дъски
Дъската е най-основната част на скейта. Тя до голяма степен определя стила на каране. Така че, коя дъска е най-подходящаω Зависи от това какво търсите в една дъска. С коя се правят най-високите олитаω Коя е най-подходяща за слайдовеω Коя ще издържи най-дългоω Това са най-често срещаните въпроси и ние сме разгледали различните видове дъски по-долу.
Най-често критикувана е формата на дъската, а тя е и най-съществената характеристика. Когато избирате формата, трябва да се вземат предвид много фактори: дължина, широчина, нос, и база (разстоянието между машинките). Повечето дъски са широки 19-20 см. Има и други, които са или по-тесни, или по-широки, но почти всички са около 19,5 см. По-тесните дъски са за флипове на равно, докато по-широките са за карвинг и басейни. На дължина дъските са от 79 см до 82 см. По-късите са по-удобни за флипове. Личните предпочитания са от голямо значение - някои хора харесват дълъг нос, други искат къса база. Трябва да експериментирате и да разберете, коя дъска най-много ви харесва.
Какво ощеω Ако много използвате страните на дъската за трикове, ръбовете ще станат доста остри и малко по малко ще станат на трески. Това ще намали поп-а на дъската. Същото става, когато дъската е мокра или напукана.
Що се отнася до здравината, въпросът е спорен. Няма факти, които да сочат, че някоя от дъските на днешния пазар е най-здрава. Повечето дъски са седем пластови, което означава, че са направени от седем пласта шперплат, залепени един за друг и пресовани. Някои компании претендират, че техните дъски са по-леки. Това се дължи на по-тънки или по-малко на брой пластове, както и на преплетени и пресечени пластове. Тези дъски лесно се познават по зърнестата структура на материала. Те наистина са малко по-леки, но са и по слаби от обикновените. Някои фирми даже добавят няколко тънки пласта, което прави дъската по-трайна, други правят извивката по-голяма.
Някои фирми предлагат различни нови вариации и иновации в конструкцията на дъските си. Например Flip предлагат "New Wave Construction" - патентована система, която използва нагънати подсилващи ребра. Real Skateboards също имат новаторски подход. Те са създали "Triple Beam Construction" която използва седем пласта кленов шперплат Hard Rock Maple, три от които се преплитат. Това увеличава поп-а и трайността на дъската.
По отношение на твърдостта, нещата стоят по следния начин - ако дъската ви е твърда, тя ще се държи най-добре. Ако е мека (поради намокряне или прекалено много огъване), няма да изпълнява функцията си. Ако е прекалено твърда, става чуплива, така че трябва да има средно положение. Фирмите за дъски излизат с все по-нови и по-добри идеи, като се опитват да създадат следващото "голямо" нещо. Но все още не сме видели нищо "голямо" в тази посока.
Трябва обаче да споменем, че каквато и да е дъската (прекалено дебела, тънка, мека, твърда или напукана), най-вероятно проблемите в карането идват от вас.
Машинки
Машинките са това, което държи колелцата прикрепени към дъската. Те са много издръжливи - върху тях се правят грайндове, те ви позволяват да завивате. Колкото повече знаете за тях, толкова по-добре.
Всяка машинка се състои от четири основни части: главна ос, главен болт, гумички (тампони) и плочка.
Плочката се завива към дъската, а от главния болт можете да стягате или да разхлабвате машинките. От всички части на машинките главният болт се чупи най-лесно - това е доста гадно, но винаги може да бъде сменен. Главният болт пристяга гумички (тампони), които помагат на скейта да завива. Те варират по размер и твърдост. След дълга употреба се пукат и не могат да се пристягат както трябва. Фирми като Shorty's и някои други правят гумички (тампони) с различна твърдост, което позволява много прецизна настройка. Последна е главната ос - това, върху което се правят грайндове. Често срещан проблем е, когато оста приплъзне. В резултат на това едно от колелцата е заключено, а другото се върти свободно. Ако не носите инструменти със себе си, временно ще решите проблема като го зачукате обратно на мястото му, но това е доста вредно за самия скейт.
Не позволявайте на никого да ви казва как да нагласите машинките си, дори не го слушайте. Просто разберете как са ви най-удобни. Някои хора харесват много стегнати машинки, други много разхлабени - за всеки е различно. Бихме споменали обаче, че за добри завои (карвинг) те трябва да са хлабави, и по-стегнати за флипове (по-лесно е да се балансира с пристегнати машинки, но също така е много важно да се завива). Популярен стил е задните машинки да са малко по-стегнати, за стабилност при олитата, но това ще решите вие.
Разбира се, един от решаващите фактори при избора на нови машинки е теглото им. Никой не иска тежки машинки. Някои фирми са измислили начини да смъкнат теглото, като запазват здравината на машинките. Grind King и Thunders са по-леки, докато Independent и Destroyer са по-тежки. Имайте предвид, че всички машинки тежат между 280 и 360 гр. Ако прецените, че ще карате по-добре с по-лек скейт, купете си от по-леките. Теглото обаче не е единственото, за което трябва да се внимава. Машинките също така имат различни широчини. Коя е правилната за васω Ако машинките са прекалено големи, ще приличате на костенурка. Ако са прекалено малки, няма да се виждат докато карате. Те трябва да са точно толкова широки, колкото е дъската ви - така че зависи каква дъска имате.
През последните години се появиха много различни видове машинки. Tensor Trucks направиха плочка с пластмасова пластина вътре, която спомага за по-лесното изпълнение на трикове като например тейл слайд. Много производители предлагат машинки във висок и нисък вариант, което има ефект върху площта за грайнд. Някои фирми предлагат машинки с гаранция против приплъзване. Машинките са като обувките - ще им трябва малко време да се само-нагласят. Тогава вече ще разберете дали ви харесват или не.
----------------------------
Сглобяване на нов скейт
Винаги можете да закупите евтина дъска и компоненти, но така поемате риск скейтът да се развали или счупи, да не говорим за опасността от наранявания и травми. Евтините скейтове обикновено са дефектни и не отговарят на стандартите за безопасност. Купете си хубав скейт и се наслаждавайте на удоволствието. Ако сте взели решение да карате по улици, скейт паркове и рампи навсякъде и по всяко време, имате два избора - да си купите готов скейт, или да си набавите всички нужни компоненти и сами да си го сглобите. Второто е много по-вълнуващо и интересно. Имате свободата да изберете точно каквото искате и да направите своя скейт идеален. Какво по-хубавоω Четете нататък и ще разберете как да сглобите правилно и ефективно своя скейтборд.
Какво ви трябва:
-Метална пила
-Остър нож
-Отвертка
-Гаечни ключове
-Работна маса или място, което може да бъде издраскано
-Шкурка
Тя се залепя на горната страна на дъската и ви дава много по-добър контрол над скейта. Обикновено е с различни цветове и дизайн. Махнете предпазната лента и я залепете. Няма значение ако е накриво, или ако има балончета. Важно е да покрива всички ръбове на дъската. Може също така да залепите шкурката постепенно - това е по-прецизно и става като малко по малко махате предпазната лента, докато в същото време залепяте оголената част. Изберете това, което ви харесва. Сложете дъската на земята и се разходете хубаво по нея, така че шкурката да залепне много добре. Ако забележите балончета, спукайте ги с ножче. Готови сте за следващата стъпка.
Първо, огънете шкурката по ръбовете на дъската и я изпилете откъм горната страна по самия ръб, докато стане мека. Това ще ви помогне да отрежете излишната шкурка, като я направи по-лесна за рязане. Сега вземете ножа и, държейки го под ъгъл от 45 градуса, започнете да режете от долната страна. Отрежете излишната шкурка и загладете останалата. Ако направите всичко това както трябва, шкурката ще се реже без каквото и да било усилие. Внимавайте да не изпилите или да не изрежете шкурката прекалено много, така че да повредите дъската. След като сте направили това, минете ръбовете лекичко с пилата, за да сте сигурни че са добре загладени.
Монтиране на машинките
Използвайте отвертка (или каквото и да било, което може да мине през дупките в дъската) за да пробиете шкурката там, където ще минат болтовете. След това хванете дъската и я сложете между краката си, или просто я дръжте. Вземете закрепващите болтове и ги промушете през дупките на дъската (четири болта за всяка машинка). Сложете повдигащите плочки (ако имате такива), след това сложете машинките върху тях. Когато сте ги проверили и сте сигурни, че са сложени правилно, затегнете добре гайките с ключа. Време е за колелцата.
Сглобяване и монтиране на колелцата
Скейтът е почти готов. Най-трудното при сглобяването на колелцата е при вкарването им да не се наранят деликатните предпазители на лагерите. Лагерите влизат много лесно в меки колелца, но ако колелцата ви са твърди, това може да се окаже доста трудна задача. Инструментите няма да са ви от голяма полза, така че ще е най-добре да използвате машинките за опора и просто да натикате лагерите на място. За всяко колелце има по два лагера и разделител. Сложете един от лагерите на главната ос, последван от разделител, и го набутайте в колелцето, като натискате силно с ръка. Проверете дали всичко седи както трябва на мястото си. После сложете и другия лагер. Качествените машинки имат два тънки предпазителя, които придават повече стабилност на лагерите и намаляват триенето. Сложете ги (ако имате такива) и затегнете гайките на колелцата. Пристегнете добре гайката, която държи колелцето. След това я разхлабете, докато колелцето започне да се върти безпроблемно, като в същото време не играе прекалено много.
Готови за каранеω
Скейтбордът вече е почти готов. Проверете дали сте сложили всички гайки и болтове. Понякога, ако нов скейт бъде поставен на равно, само три от колелцата ще докосват земята. Това се дължи на новите гумички (тампони). Не се притеснявайте - този проблем ще изчезне щом те се разработят и омекнат. Друг малък проблем е, че новите колелца няма да се въртят свободно и лесно. Но и този проблем ще изчезне след кратка употреба, докато лагерите не се наместят добре в колелцата. Нагласяйте начина, по който скейтът ще завива, от главния болт. Ако го разхлабите машинките ще се въртят по-лесно, и обратното, ако го затегнете. Ще ви трябва време за да разберете, как най ви харесва. Носете си ключе, докато карате, за да можете да правите малки промени. Преди каране винаги проверявайте скейта си за разхлабени гайки и болтове.
Поддръжка
Скейтбордът се нуждае от поддръжка. Болтове и гайки могат да се развият. Части се износват и стават опасни. Важно е да се грижите за скейтборда си, за да предотвратите ненужни травми. Прекарайте пет минути проверявайки скейта си, за да не прекарате пет месеца в гипс.
Дъскa
Те са много здрави, но поради големите натоварвания трябва да се проверяват редовно. Често се срещат пукнатини, но те не представляват проблем, освен ако не преминават през цялата дъска. Проверявайте за разлепени пластове. Истината е, че дъските издържат много, но не са вечни.
Шкурка
Можете да почистите мръсна шкурка с четка и вода. За съжаление е почти невъзможно да свалите шкурката от дъската, но пък винаги може да се залепи нова отгоре. Не прекалявайте с водата, избършете дъската и я оставете да съхне на слънце.
Машинки
Ако гумичките (тампоните) са напукани, време е да ги смените. Почти всички производители на машинки продават и резервни части. Смяната им може да направи машинките ви като нови. Просто извадете главния болт, махнете старите тампони и сложете новите. Прегледайте плочките за пукнатини.
Винтове за колелцата
Те държат колелцата прикрепени към колесарите. Проверявайте ги винаги преди да карате. След много затягане и сваляне винтовете се разхлабват. Сменете ги при най-малко съмнение за състоянието им.
Колелца
Колелцата трябва да са гладки и да не са наранени. Не трябва да липсват големи парчета уретан или да има плоски петна.
Лагери
Те позволяват на колелцата да се въртят, така че лесно ще разберете кога са за смяна. Ако скърцат или заяждат, значи се нуждаят от почистване. При някои лагери обаче това е невъзможно, което означава, че ще трябва да си купите нови. Ако лагерите могат да се ремонтират, трябва да ги извадите от колелцето, да махнете предпазителите и да ги смажете. За най-добри резултати следвайте указанията на производителя, но това може да се окаже доста изнервящо.
Някои фирми продават специални инструменти за изваждане на лагери. Това обаче може да стане доста лесно без никакви инструменти. След като махнете колелцето от колесарите, пъхнете един от лагерите в главната ос и внимателно натиснете колелцето настрани, докато лагерът не се освободи. Повечето професионалисти използват този начин, но не забравяйте, че на тях им дават безплатни лагери. За да ги пъхнете обратно, просто сложете един от лагерите на оста, след което поставете отгоре колелцето и натиснете. После повторете същото и с другия лагер (ако имате и разделител, не забравяйте да го сложите).
И помнете: ако обичате да карате, много глупаво е да губите времето си с някаква тъпа травма, само защото ви е домързяло да проверите скейта си.
Правила
Карането на скейт може да е много забавно, но също така и доста опасно. Липсата на опит, както и лошата поддръжка на скейта, може да доведат до сериозни наранявания. По-долу сме обобщили най-важните правила за безопасност:
- Когато сте уморени - почивайте!
- Винаги карайте далеч от коли и пешеходни пътеки. Карането на широко, свободно пространство е много по приятно и безопасно.
- Тренирайте често - така ще се научите да карате по-бързо и да правите по-трудни трикове. Нали все пак това е целтаω
- Трябва да знаете какво да правите ако се нараните, както и ако се наложи да помогнете на някой друг.
- Редовно проверявайте скейта си за дефекти - счупени или липсващи части, остри ръбове, пукнатини по колелцата.
- Карайте само по чисти, гладки и сухи повърхности.
- Когато падате, трябва да клекнете, да се отпуснете, да сгънете ръце и да се претърколите.
- Карайте с някой приятел или в компания.
Помнете! Тези правила не са измислени, за да ви пречат. Ако ги спазвате, карането на скейт ще се превърне в едно по-безопасно и много по-приятно занимание.
Безопасност
Безопасното каране е основен проблем при скейта. По последни данни, само в Щатите има над осем милиона скейтбордисти. Новото хилядолетие донесе редица технологични иновации, но те всъщност са допринесли за нарастване броя на злополуките. Нови дъски и колелца позволяват по-голяма маневреност и скорост до 80 км/ч, но това е за сметка на стабилността. Почти всички пострадали са начинаещи. 60% от травмите са на ръцете, като в 50% от случаите става дума за счупена китка - резултат от опити за омекотяване на удара при падане.
Мястото на травмата може да се определи по възрастта. Например, при 75% от децата под пет години, травмите са от удари на главата или врата. При деца над десет години, в 80% от случаите са наранени горните крайници, 10% са случаите на контузии по главата. Това може и да ви изглежда странно, но всичко е свързано с развитието на опорно-двигателната система. Малките деца нямат достатъчно развита координация, за да омекотят падането си. В добавка, телата им са с непропорционално големи глави - затова като паднат, обикновено си удрят главата. От друга страна, генерацията на X-Games (Екстремните Игри) изглежда по съвсем различен начин. Скейтъри от по на петнадесет години могат да омекотят удар с ръцете си. Те поддържат и по-нисък център на тежестта - резултат от поумняване.
Контузиите при карането на скейт най-често са в следствие на неравности по терена. Скейтбордът има малки колелца. Това означава, че едно камъче, пукнатина или пръчка се превръщат в сериозни препятствия. Колко е важно теренът да е чист и гладък става ясно от едно изследване, според което почти 50% от всички наранявания са причинени от боклуци или пукнатини.
Важно е да знаете, как се пада правилно - това ще ви помогне да намалите или даже напълно да избегнете риска от нараняване. Щом видите, че ще паднете, залегнете ниско на дъската - това ще намали разстоянието между вас и земята. Опитайте се да поемете удара с рамо или с бедра - това ще спомогне за равномерното разпределение на удара. Недейте да падате само на една част от тялото си, защото тя със сигурност ще пострада много.
И помнете - това не са измислици. Ако обичате да карате, по-добре ще е да внимавате, за да не си прекарвате времето по лекарски кабинети.
|